Gevonden worden in Google? 10 waardevolle tips!
Beter gevonden worden in Google? Wij geven 10 waardevolle tips om kwalitatieve berichten te schrijven die bezoekers bewegen om je website te bezoeken.
Wanneer je frequent blog- of nieuwsberichten post op je website dan scoort je website beter in zoekmachines zoals Google. Een hogere score betekent automatisch een hogere ranking in zoekresultaten. En dat levert automatisch nieuwe bezoekers op!
Regelmatig een bericht posten is dus belangrijk maar onderschat de kwaliteit van je bericht niet! Wanneer je je lezers onvoldoende waardevolle informatie biedt, dan raak je ze snel kwijt! Een gemiste kans dus.
1. Kies eerst een kernwoord
Kies een woord of combinatie van woorden die de kern van je bericht weergeeft. Kruip bij het bepalen van dit kernwoord in de huid van je doelgroep; Welke zoekopdracht en kernwoord(en) gebruikt jouw potentiële klant om op internet te zoeken naar producten of diensten die jij aanbiedt.
Neem als voorbeeld dit bericht, het is geoptimaliseerd voor de combinatie “Gevonden worden in Google”.
De combinatie van deze woorden komt op verschillende plaatsen in dit bericht terug.
2. Kies een pakkende titel
Zorg dat de titel van je bericht uit maximaal 55 tekens bestaat. Dit is een belangrijke richtlijn van Google.
Langere titels worden door Google automatisch ingekort en dat ziet er slordig uit.
Plaats je kernwoord(en) zo vroeg mogelijk in de titel en probeer met je titel de nieuwsgierigheid van lezers te trekken. Een goede titel zet lezers aan om door te klikken.
De titel van ons bericht is “Gevonden worden in Google? 10 waardevolle tips!”. Onze kernwoorden staan links.
Met de belofte van 10 waardevolle tips “verleiden” we onze lezers en maken het bericht extra aantrekkelijk.
We focussen ons nu eerst op de inhoud van je bericht “Gevonden worden in Google”, en gaan daarna aan de slag met het optimaliseren van het bericht voor Google.
3. Maak een duidelijke structuur
Schrijf de verschillende onderdelen (paragrafen) van je bericht en bepaal voor elke paragraaf een passende en logische subtitel. Probeer in minstens één van de subtitels je kernwoord te verwerken.
Dit artikel heeft 1 hoofdtitel “Gevonden worden in Google?” 10 waardevolle tips!“ en 10 subtitels (de kopjes behorend bij de 10 tips). Onze zoekterm “Gevonden worden in Google” verschijnt in de hoofdtitel van dit bericht en subtitel 9
4. Content per paragraaf
Schrijf onder elke subtitel niet meer dan 3 alinea’s van maximaal 4 regels. Schrijf kort en bondig en zorg voor voldoende witruimte tussen de alinea’s. Dit leest prettig.
Probeer je kernwoord “Gevonden worden in Google?” weer vroeg in je regels te laten terugkomen en indien mogelijk later in het bericht nogmaals. Zorg er wel voor dat alles logisch leest. Geforceerd toepassen van het kernwoord is dus niet de bedoeling!
5. Aantal karakters van je totale bericht
Volgens de richtlijnen van Google bestaat een goed bericht uit minimaal 300 woorden, 500 tot 600 woorden is ideaal. Probeer je in ieder geval aan dit minimum te houden.
6. Voeg interne links toe aan je bericht
Gevonden worden in Google? Gebruik afbeeldingen in je bericht en geef deze een Alt omschrijving met je kernwoord. Gebruik interne links in je bericht naar belangrijke gerelateerde pagina’s of berichten op je eigen website.
Met het toepassen van links leer je bezoekers én Google de structuur, samenhang en inhoud van je website te begrijpen. Vermeld de zoektermen van de pagina’s of berichten waar je naar linkt toe in de link zelf, gebruik dus niet “Lees meer” maar bijvoorbeeld “Meer informatie over SEO” Google hecht het meeste waarde aan de eerste link in je artikel. Zorg er dus voor dat deze link naar een belangrijke pagina of bericht op je eigen website verwijst.
7. Voeg externe links toe aan je bericht
Google hecht ook waarde aan het gebruik van externe links. Hierbij link je onderdelen van je bericht naar pagina’s en berichten op externe websites. Het toepassen van externe links impliceert onafhankelijkheid en geeft je verhouding tot andere websites weer. Voeg minstens 1 en bij voorkeur meerdere externe links (naar andere websites) toe en vergeet niet om deze externe websites altijd in een nieuw venster openen. Anders stuur je je eigen bezoekers weg!
8. Voeg afbeeldingen toe
Een relevante afbeelding zegt meer dan 1000 woorden. Google ziet graag minstens 1 mooie afbeelding per bericht. Gebruik je kernwoord in de omschrijving, alt- en titeltekst van de foto. In ons geval noemen we de afbeeldingen van dit bericht “Gevonden-worden-in-Google.jpg”
9. URL: /Gevonden worden in Google?
Kies een goede URL voor je pagina/bericht. Plaats je kernwoord vooraan, gebruik niet meer dan 5 woorden en zet streepjes tussen de woorden. Less is more!
10. Samenvatting van je bericht
Nadat je bericht klaar is, probeer je het volledige bericht in maximaal 155 tekens samen te vatten, weer een belangrijke richtlijn van Google. Langere beschrijvingen worden door Google afgebroken met puntjes…
Een ideale samenvatting beschrijft een probleem of vraag van lezers in hun eigen woorden, suggereert vervolgens een oplossing en nodigt lezers uit om door te klikken.
Deze samenvatting kun je bijvoorbeeld gebruiken in de SEO plugin van Yoast in het onderdeel Meta omschrijving.
Wil je meer informatie over deze tips? Of wil je meer schrijf- en communicatieadvies voor je website? Aarzel niet en neem contact met ons op.