De verschillen tussen SEO en SEA
Online zoekmachines zoals Google kunnen het succes van je bedrijf enorm vergroten.
Ze zorgen ervoor dat je onderneming zichtbaar is en beter gevonden wordt op het internet.
Beter zichtbaar zijn betekent automatisch meer bezoekers en dat levert gegarandeerd nieuwe opdrachtgevers op!
Zichtbaar zijn en gevonden worden in Google kan op 2 verschillende manieren.
Je kunt opvallen door middel van ‘zoekmachineoptimalisatie’ (SEO) en met behulp van ‘Search Engine Advertising’ (SEA). Dit artikel gaat over de verschillen tussen SEO en SEA en wanneer je welke strategie het best kan toepassen. Naast informatie geven we je een aantal tips en tricks om meer bezoekers en klanten naar je website(s) te trekken.
SEO
Is een afkorting van Search Engine Optimization oftewel Zoekmachineoptimalisatie en is een online marketingstrategie waarmee je de zichtbaarheid en vindbaarheid van je website in de organische zoekresultaten van zoekmachines kunt verbeteren.
Organische zoekresultaten? Dit zijn de zoekresultaten in de linker kolom van Google en getoond worden onder de betaalde zoekresultaten (deze beginnen met de afkorting Adv) Het zijn de zoekresultaten die niet gesponsord zijn (geen betaalde advertenties dus) maar automatisch of organisch uit zoekalgoritmes van Google gegenereerd worden.
Wat is het belang van SEO?
Google streeft ernaar om voor elke zoekopdracht de meest relevante resultaten te tonen van betrouwbare websites zodat een gebruiker snel de meest waardevolle informatie vindt die hij/zij zoekt. Als je hoog in de zoekresultaten van Google wilt scoren, dan moet je deze een handje helpen; Je moet ze meer vertellen over de verschillende pagina’s op jouw website. Dit doe je met zoekmachineoptimalisatie of SEO.
On-page SEO
Met behulp van On-page SEO of On-site SEO vertel je Google hoe de structuur van je website is opgebouwd en waar de verschillende pagina’s op je website over gaan. Dit doe je voornamelijk door op je website zelf (On-site dus) je teksten, afbeeldingen en overige media te optimaliseren met behulp van SEO-titels, meta-beschrijvingen en bijvoorbeeld door het toepassen van XML sitemaps.
Off-page SEO
Met Off-page SEO ook wel linkbuilding genoemd kun je betrouwbare en invloedrijke mensen, bedrijven en relevante websites naar je eigen website linken. Op deze manier creëer je geloofwaardigheid in de ogen van Google. En hoe geloofwaardiger je bent, hoe beter je website zal scoren in zoekresultaten van Google.
Voordelen van SEO
SEO is geheel gratis, het kost je enkel tijd, moeite en inzicht. Dus heb je een beperkt budget? maar heb je wel tijd en energie? Investeer dan in de zoekmachineoptimalisatie voor je website!
SEO is Duurzaam
Als je je website voortdurend optimaliseert dan ga je naar verloop van tijd merken dat je meer bezoekers en klanten naar je website trekt. En dat aantal zal alleen maar toenemen naarmate tijd verstrijkt, dat is een zekerheid!
Met goede SEO creëer je geloofwaardigheid
Als het je lukt om hoog te scoren in de organische zoekresultaten van Google zonder daarvoor diep in je buidel te moeten tasten, dan bouw je steeds meer geloofwaardigheid op. Zichtbaarheid kun je kopen. Geloofwaardigheid niet!
Relevantie
Goede optimalisatie betekent niet alleen dat je steeds meer bezoekers op je website krijgt, maar vooral bezoekers die naar producten, informatie of oplossingen zoeken die jij aanbiedt of verkoopt!
Nadelen van SEO
SEO is een werk van de lange adem. Het duurt weken, soms zelfs maanden voordat je resultaat ziet. Geef jezelf daarom minstens 6 maanden om resultaat te behalen. Als je je tijd goed investeert dan komt het resultaat uiteindelijk vanzelf!
Geen garanties!
Ook als je volledig volgens SEO-richtlijnen werkt is er geen garantie dat je voor een bepaalde zoekterm hoog in de zoekresultaten eindigt. Bevindt je je met een product of dienstverlening in een markt met veel concurrentie? Dan zal je merken dat je harder moet knokken voor een goede positie in de zoekresultaten!
Keyword research
Door je website te optimaliseren voor zoektermen die vaak gezocht worden maar waar (nog) niet veel concurrentie voor is kun je je concurrenten slim af zijn. Dit noemen we Keyword research. Dit is de basis van goede content marketing en SEO strategie.
SEO samengevat
• Met SEO zorg je er dus voor dat zoekmachines zoals Google je website beter “begrijpen”.
• Je website wordt met goede SEO op het juiste moment aan de juiste gebruikers getoond in zoekresultaten.
• SEO is een ideale manier om je online zichtbaarheid en vindbaarheid te vergroten.
SEA
Is een afkorting van Search Engine Advertising oftewel Zoekmachine adverteren en is een vorm van adverteren waarbij je je website, product en/of dienstverlening door middel van betaalde advertenties in de resultaten van online zoekmachines plaatst.
Wat is het belang van SEA?
Goed opgemaakte advertenties met relevantie toont Google gericht aan jouw doelgroep. Hoe beter je advertentie is afgestemd op je doelgroep en de dienstverlening die jij biedt, hoe minder je advertentie zal kosten en hoe beter je conversie zal zijn.
Voordelen van SEA
• SEA werkt snel. Zodra je start met adverteren zal het verkeer op je website groeien. Hierdoor is SEA erg aantrekkelijk als je snel zichtbaarheid en naamsbekendheid voor bijvoorbeeld een nieuw merk, bedrijf, product of dienstverlening onder de aandacht wilt brengen.
• Met SEA verschijnt je website op de meest opvallende plaatsen in de zoekresultaten.
• Met SEA kun je doelgericht adverteren. Zo kun je een regio instellen waarbinnen je wilt adverteren. Dat is handig voor kleine lokale bedrijven die voornamelijk klanten in de buurt willen bereiken.
• Je bereikt potentiële klanten op het juiste moment en op de juiste plaats
• Als je (potentiële) klanten je advertentie zien dan zijn ze meestal al geïnteresseerd en dan hoef je hen niet meer te overtuigen over de relevantie van je product of dienst.
Nadelen van SEA
• SEA is niet duurzaam, Als je stopt met betaald adverteren dan verdwijnen je advertenties direct uit de zoekresultaten.
• SEA kan erg veel geld kosten, als een bezoeker doorklikt op jou advertentie dan worden er kosten in rekening gebracht.
Wanneer investeren in SEA?
Als je snel en gericht de zichtbaarheid en naamsbekendheid van je bedrijf, product, merk of dienstverlening wilt vergroten én marketingbudget hebt, dan is SEA een goede keuze.
De verschillen tussen SEO en SEA
SEO is een ‘gratis’ vorm van online marketing. Je verbetert je online reputatie, vindbaarheid en zichtbaarheid in online zoekresultaten op een duurzame manier door middel van relevante en geoptimaliseerde informatie op je website.
SEA is een betaalde vorm van online marketing. Je vergroot tijdelijk de vindbaarheid en zichtbaarheid van je bedrijf en producten in online zoekresultaten doormiddel van doelgerichte advertenties.
Tot slot nog enkele tips
Weet wat je doet
Begin niet zomaar, doe marktonderzoek, bepaal je concurrenten en stel doelen.
Hierdoor werk je efficiënter en effectiever. Als er onvoldoende expertise aanwezig is binnen je bedrijf investeer dan in training of laat een externe partner de SEO of SEA voor je verzorgen. Dat bespaart je tijd, moeite en frustraties en zal je resultaten enorm verbeteren.
Meet je resultaten
De resultaten van SEO en SEA kun je met behulp van Google Analytics nauwkeurig meten. Trek conclusies uit deze meetresultaten en optimaliseer je strategie voortdurend.
Wil je meer informatie over SEO en SEA? Of wil je meer schrijf- en communicatieadvies voor je website? Aarzel niet en neem contact met ons op.